Lidmašīnas pilotu un lidojumu dispečeru komunikācija ir viena no svarīgākajām lietām lidojumu drošībā. Taču citreiz šie dialogi ir pagalam smieklīgi.


Nr.1

Dispečers: „TWA 2341, trokšņa mazināšanai pagrieziet pa labi par 45 grādiem.”

TWA2341: ”Centr, mēs atrodamies 35000 pēdu augstumā. Par kādu troksni ir runa?”

Dispečers: „Ser, jūs kādreiz esat dzirdējis, kāds troksnis var būt 747., saskrienoties ar 727.?”

Nr. 2

Nezināma lidmašīna, kas ilgstoši gaida atļauju izlidot: „Ak, Dievs, cik garlaicīgi!”

Dispečers: „Identificējiet sevi nekavējoties!”

Nezināmā lidmašīna: „Es teicu, ka man ir garlaicīgi, nevis, ka esmu stulbs!”

Nr. 3

DC-10 neizdevās nobremzēt piezemēšanās laikā, tāpēc bija nepieciešams garāka nosēšanās josla.

Sanhosē dispečers: „Mēģiniet strauji pagriezt pa labi apstāšanās joslas galā, ja izdosies. Ja neizdodas, izbrauciet uz 101. šoseju, pie luksofora pagriezieties pa labi un tad atgriezieties lidostā!”

Nr. 4

Pan Am 727 pilots, gaidot izlidošanas atļauju Minhenē, dzird sekojošu dialogu.

Lufthansa (vācu valodā): „Zeme, kad mums ir atļauts izlidot, laiks?”

Zeme (angliski): “Ja vēlaties dzirdēt atbildi, jums jārunā angliski.”

Lufthansa (angliski): “Es esmu vācietis, lidoju ar vācu lidmašīnu, kāpēc man jārunā angliski?”

Nezināma balss no citas lidmašīnas (ar skaistu britu akcentu): ”Tāpēc, ka jūs zaudējāt to velna karu!”

Nr. 5

Dispečers: „Eastern 702, izlidošana atļauta, uzturiet sakarus frekvencē 124,7.”

Eastern 702: ”Dispečer, Eastern izlido. Starp citu, kad izlidojām, mēs pamanījām kaut kādu beigtu dzīvnieku skrejceļa galā.”

Dispečers: „Continental 635, izlidošana atļauta pēc Eastern 702, sakarus lidojuma laikā uzturam frekvencē 124,7. Jūs saņēmāt ziņojumu no Eastern 702?”

Continental 635: „Continental 635 izlidot atļauts, un jā, Rodžer, mēs dzirdējām Eastern… Jau ziņojam mūsu provīzijas piegādātājiem.”

Nr. 6

Vācu dispečeri no Frankfurtes lidostas ir pazīstami ar savu nesavaldību un skarbumu. Viņiem liekas, ka visiem pilotiem ne tikai jāzina savas izejas numurs, bet arī, kā nonākt līdz tai bez dispečeru palīdzības.

Reiz Pan Am 747 pilots dzirdēja sekojošu Frankfurtes lidostas dispečera un British Airways 747 pilota (Speedbird 206) sarunu.

Speedbird 206: “Frankfurte, Speedbird 206 aiziet no skrejceļa.”

Zeme: „Dodieties izejas Alfa 1-7 virzienā.”

Lidmašīna British Airways 747 izbrauc uz galveno celiņu un palēnina gaitu.

Zeme: “Speedbird, jūs zināt, kurp virzāties?”

Speedbird 206: “Uzturam sakarus, Zeme, es meklēju mūsu izeju.”

Zeme (augstprātīgā nepacietībā): „Speedbird 206, jūs nekad iepriekš neesat bijis Frankfurtē?”

Speedbird 206 (nesatricināmā mierā): “Biju divreiz 1944. gadā, bet bija tumšs un man nevajadzēja nolaisties.”

Nr. 7

Kustības laikā pa Getvikas lidostu US Air nokļūdījās pagriezienā un atdūrās tieši pret United 727.

Saniknotā sieviete – dispečere sāka kliegt uz ekipāžu: “US Air 2771, uz kurieni jūs, velns saspēris, esat sataisījušies?

Es taču teicu pagriezties pa labi uz celiņu Charlie! Jūs pagriezāties pa labi uz celiņu Delta! Stāviet tur. Es saprotu, ka jums ir grūti atšķirt C no D!”

Turpinot kliegt uz apjukušo ekipāžu jau histēriskā balsī: „Jūs visu sabojājāt! Man vajadzēs mūžību, lai visu to izlabotu! Palieciet uz vietas! Gaidiet instrukciju pusstundu. Es gribu, lai jūs darāt tā, kā es saku un kad es saku! Jums skaidrs, US Air 2771?”

Pēc šīs sarunas ēterā iestājās absolūts klusums, neviens nevēlējās nonākt saniknotās dispečeres dusmu varā.

Saspringums pieauga. Un tad kāds nezināms pilots pārtrauca klusumu: „Es gadījumā nebiju ar tevi precējies?”

amizanti.lv